PÅ ET HØJERE PLAN
Som mange andre internationale lufthavne er Københavns Lufthavn Kastrup under næsten konstant forbedring og udbygning.
Et af de seneste projekter i lufthavnen er etableringen af en 100 meter lang og fem meter bred fodgængerbro, der tjener som direkte forbindelse mellem hovedstadens metro og sikkerhedskontrollen over Terminal 3. BMS Kruse hjalp med at bringe broen på plads.
Formålet er at sikre mere plads til passagererne på grundplan i lufthavnens travle Terminal 3 – og det er blevet gjort ved at etablere en fodgængerbro i første sals niveau midt i terminalen. Denne bro tjener også som smutvej for passagerer, der går fra metroen til Terminal 2 for at tjekke deres bagage ind.
Danmarks længste indendørs fodgængerbro er et afgørende element i en betragtelig ombygning og udvidelse af terminalen – et arbejde der beløber sig til omkring 33,5 mio. EUR (250 mio. DKK).
Det har i særdeleshed været udfordrende at etablere broen, mens lufthavnen har været i drift – uden at genere passagererne mere end allerhøjst nødvendigt. Producenten af fodgængerbroen, der er den danske stålvirksomhed Bladt Industries A/S, valgte BMS Kruse til at håndtere denne vanskelige opgave.
Trods stålbroens vægt på omkring 1.000 ton var den maksimale tilladte gulvbelastning beskedne 500 kg pr. kvadratmeter, så BMS Kruse var nødsaget til at designe specielle jernskinner til dette job. BMS’ specialister valgte at løfte fodgængerbroens sektioner ved hjælp af wireløftere – og de udviklede såvel løftebjælker som skinnesystem, for at kunne anvende den eksisterende stålkonstruktion i terminalen som understøttelse.
I løbet af processen viste det sig, at flere sektioner af broen havde en niveauforskel på op til to meter, hvilket betød, at nye støtter til jernskinner måtte fremstilles i en fart, så arbejdet ikke blev forsinket. Det viste sig også nødvendigt med yderligere understøttelse, hvilket fordrede redesign, men trods disse forhindringer blev opgaven udført til lufthavnens tilfredshed.