EN OPGAVE AT GÅ I DYBDEN MED
Når man etablerer metro linjer, foregår en meget stor del af arbejdet naturligt nok under jorden. Det var også tilfældet i København, hvor tunnelboremaskinerne Eva, Minerva, Nora og Tria arbejdede hårdt på at skabe den danske hovedstads nye cityringlinje.
Der er også en hel del aktivitet over jorden, og her er BMS Heavy Cranes en af de virksomheder, der er lettest at få øje på: Det var denne del af BMS-gruppen, der havde til opgave at flytte tunnelboremaskinerne, der hver vejer omkring 700 tons og er udstyret med et 11 meter langt og 350 tonstungt borehoved.
BMS Heavy Cranes er vant til at arbejde med plads omkring sig – for eksempel i forbindelse med etablering af vindmølleparker– hvor det ofte er muligt at have to kraner til at arbejde sammen. Det var imidlertid ikke muligt på den nye metrolinje i København. Her blev tunnelboremaskinerne sænket ned i og hævet op fra arbejdssteder, der ikke sjældent befandt sig i snævre gader. Opgaven var således at løfte maskinernes elementer, der typisk vejer 180-200 tons hver – ved hjælp af kun én kran.
Tunnelboremaskinerne arbejdede sig gennem undergrunden i par, hvor de borede to parallelle tunneler, der hver er omkring 15 kilometer lange.
Maskinerne kørte i gennemsnit 15 til 20 meter pr. dag, hvor de typisk arbejdede 20 til 40 meter nede og fjernede omkring 3,1 millioner ton jord og kalksten. Når arbejdet i en sektion var afsluttet, blev tunnelboremaskinerne skilt ad, hejst op og transporteret til en ny placering, hvor BMS Heavy Cranes sænkede dem ned, så de kunne blive sendt ud på den næste strækning.
Det seneste årti har BMS Heavy Cranes udviklet sig betragteligt, så denne del af BMS-gruppen nu har flere end 60 kraner på 600 tons eller mere og 75+ kraner fra 130-500 ton – den største en ringkran på 3.000 tons. Tidligere har virksomheden fokuseret på vindenergi projekter, men takket være den forøgede kapacitet og fleksibilitet, bliver de store kraner i dag benyttet til at løfte broer, store sektioner af industribygninger og altså også tunnelboremaskiner som dem til Københavns nye metrolinje.
Metroen i København blev udbygget med en cityringlinje bestående af 17 nye stationer. Den nye linje – cirka 15 kilometer underjordisk jernbane i den danske hovedstad åbnede i 2019.