Menu ikon

Kontakt lokalafdeling

phone
Case
Projektledelse & engineering
Mobilkraner
Kraner
Infrastruktur

HER MØDES TRAFIKKEN

Etableringen af en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane mellem København og Ringsted omkring 70 km sydvest for den danske hovedstad er i fuld gang. Den nye linje forberedes til passagertog med en hastighed på op til 250 km/t og vil blive den første i landet, der kan benyttes til højhastighedstog.

Som et led i etableringen af den nye linje bygges Køge Nord Station omkring 45 km sydvest for København. Her vil motorvejen, S-toget og det fremtidige højhastighedstog mødes – og dermed skabe et regionalt transportknudepunkt og i sagens natur en oplagt placering for park-and-ride-faciliteter i stor skala. Køge Nord Station skal fremme jernbanetransporten i Danmark og gøre det muligt for alle passagerer at skifte fra en transportform til en anden.

En markant del af Køge Nord Station er en 225 meter lang fodgængerbro, som forskellige BMS-divisioner gennem en længere periode har været involveret i etableringen af I 2017 var det således tre massive kraner fra BMS Krangården, der udførte adskillige koordinerede balletforestillinger, når de balancerede broens elementer på plads.

Sammen med BMS København tog de sig også af transport, løft og etableringen af midlertidig understøttelse af de seks store stålsektioner såvel som installering af alle tapper og elevatorer over jernbanespor og vejbaner. BMSs Engineering-afdeling var desuden kraftigt involveret i projektet, idet denne del af organisationen assisterede med planlægning af løft såvel som transporter – dette for at sikre en høj grad af sikkerhed og kvalitet for alle BMS-medarbejdere og partnere. Desuden leverede ingeniørerne design af fire ståltårne, der blev anvendt for at fastholde brosektionerne i syv meters højde, mens de blev svejset sammen til én lang bro. Konstruktionen af brosektionerne gjorde elementerne særdeles vindfølsomme og derfor var der store krav til støttetårnenes stabilitet og styrke.

Hver af brosektionerne vejede mellem 120 og 170 ton og havde en længde på 35 til 45 meter samt et tværsnit på 9,7 x 6,6 meter.