SVÆVEBANE TIL TOPPEN I NORGE
Det norditalienske firma Leitner AG, som allerede byggede sin første svævebane til persontransport i 1908, har specialiseret sig i at transportere vintersportsentusiaster op i bjergene, løse trafikproblemer i store byer og gøre fritidsfaciliteter endnu mere attraktive ved hjælp af gondollifte.
Leitner AG blev kontaktet, da byen Voss - midt i det norske fjordland - skulle finde en erstatning for svævebanen Hangursbanen. Denne svævebane, der blev etableret i 1963, transporterede mange skiløbere til og fra skiområderne nord for Voss. Hangursbanen, som også var i drift om sommeren, udviklede sig til en central del af byens infrastruktur, og der var ingen tvivl om, at der skulle etableres en ny svævebane, da den oprindelige lukkede i 2015.
I slutningen af 2017 blev Kranringen AS - den norske del af BMS - bedt om at komme med et forslag til krandriften i forbindelse med etableringen af den nye Hangursbanen. Ejerne var glade for Kranringen AS' anbefalinger, for eksempel at løfte tæt på og på tværs af jernbanen, som har betydelig trafik 24 timer i døgnet. Bane NOR, som er det statsejede selskab med ansvar for den norske nationale jernbaneinfrastruktur, havde dog forbehold, og der måtte foretages nye beregninger.
Efterfølgende har Kranringen AS brugt en 130 tons mobilkran på bjergsiden til at montere de nye støtter til kabelbanen, mens toppen af bjerget blev brugt til at installere den øverste station. På den nederste station brugte Kranringen AS en 220 tons mobilkran.
Den del af monteringsarbejdet, der krydsede jernbanen, blev udført om natten, så togtrafikken blev forstyrret så lidt som muligt.
Den næstsidste del af arbejdet i Voss omfattede opførelsen af en restaurant i forbindelse med den øverste station. Projektet skal være færdigt til sommeren 2019 - og inden da er den sidste opgave for Kranringen AS at få den 130 tons tunge mobilkran sikkert ned fra bjerget, når sneen er væk.