Menu ikon

Kontakt lokalafdeling

phone
Case
Lastbilkraner
Mobilkraner
Kraner

FRA DEN INDRE VERDEN TIL DET YDRE RUM

Kunstmuseet Louisiana cirka 40 km nord for København har en særlig plads i hjertet hos mange danskere. Det hænger sammen med, at stifteren Knud W. Jensen ved museets åbning i 1958 ønskede at skabe et sted, hvor hans landsmænd kunne se moderne kunst, der indtil da dybest set ikke havde været at finde på danske museer. I de følgende årtier hjalp Knud W. Jensen gennem intensive udstillingsaktiviteter danskerne til at se på kunst.

Grundlæggeren ønskede, at Louisiana skulle være et hjem for moderne dansk kunst. Efter blot nogle få år ændrede Knud W. Jensen dog retning og i stedet for at være en samling af kunst fra hans hjemland, udviklede Louisiana sig til et internationalt museum med mange internationalt anerkendte værker. Kunstmuseet Louisiana cirka 40 km nord for København har en særlig plads i hjertet hos mange danskere. Det hænger sammen med, at stifteren Knud W. Jensen ved museets åbning i 1958 ønskede at skabe et sted, hvor hans landsmænd kunne se moderne kunst, der indtil da dybest set ikke havde været at finde på danske museer. I de følgende årtier hjalp Knud W. Jensen gennem intensive udstillingsaktiviteter danskerne til at se på kunst.

Grundlæggeren ønskede, at Louisiana skulle være et hjem for moderne dansk kunst. Efter blot nogle få år ændrede Knud W. Jensen dog retning og i stedet for at være en samling af kunst fra hans hjemland, udviklede Louisiana sig til et internationalt museum med mange internationalt anerkendte værker.

Om ikke før så er Louisiana i al fald nu også et hjertebarn for flere medarbejdere hos BMS København. Baggrunden er, at museet havde brug for hjælp udefra i forbindelse med installationen af den polsk-tyske kunstner Alicja Kwades værk “Pars Pro Toto” bestående af otte sfærer hugget i sten. De skulle placeres på en plæne i Louisianas have, naturligvis efter kunstnerens anvisninger og i overensstemmelse med skrappe sikkerhedsforskrifter. Sfærerne er en del af udstillingen ”Månen – fra den indre verden til det ydre rum”.

Indledningsvis tilriggede BMS København en 500 ton mobilkran med 165 ton ballast og 49 meter vip. Derefter blev der lagt otte køreplader ud i parken – og til slut blev en 110 ton-meter lastbilkran med en vægt på 26 ton og en rækkevidde på 50 meter løftet på plads. Lastbilkranen havde derefter til opgave at bringe yderligere 30 køreplader på plads, så det var muligt at køre længere ind i parken. Da disse forberedelser var gennemført, løftede mobilkranen de otte sfærer over på lastbilkranen, der så kunne transportere dem til deres bestemmelsessted.

Da alle sfærer var anbragt, skulle BMS København gennemføre hele proceduren igen, nu blot i omvendt rækkefølge. Alt gik, som det skulle, så kunstværket kom på plads og haven tilbage i normal tilstand i tide til åbningen af udstillingen.

Over årene har Louisiana opnået en placering som et af verdens mest respekterede udstillingssteder, der er i stand til at tiltrække udstillinger og kunstnere i et omfang, som de færreste museer kan matche.