SMÅT ER SMUKT
Mens BMS Heavy Cranes har løftet tunnelboremaskinerne til og fra arbejdsstederne på den københavnske metrolinje i hele 2016, har en anden virksomhed i BMS-koncernen - BMS Kranexpressen med base i København - arbejdet.
Siden 1911 har den nuværende Københavns Hovedbanegård ligget over for den verdensberømte forlystelsespark Tivoli i hjertet af den danske hovedstad. Københavns Hovedbanegård er landets største jernbanestation. Den er knudepunktet for de danske statsbaners netværk, der betjener Danmark og internationale destinationer, den betjener det københavnske forstadsbanenet - og fra 2019 er den også blevet en del af metrolinjen City Circle med 17 stationer i hovedstadsområdet.
Når metrolinjer skal etableres, foregår en meget stor del af arbejdet naturligvis under jorden. Det er også tilfældet på Københavns Hovedbanegård, hvor den underjordiske metrostation ligger sydvest for den nuværende hovedbanegård, og de to er forbundet med hinanden gennem en tunnel.
Opgaven var at etablere elevatorer fra perronerne til den eksisterende fodgængertunnel, som forbinder metrostationen og Københavns Hovedbanegård. Da bygningen - der er opført i materialer som tegl, skifer og granit og med et væld af ornamentale detaljer - er beskyttet af en fredningsklausul, er der meget strenge retningslinjer for, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre. Derfor var der helt særlige overvejelser forbundet med denne opgave.
I den forbindelse brugte BMS Kranexpressen en Liebherr LTC 1045. Denne kompakte mobilkran er kendetegnet ved at kunne holde sig under 310 cm i højden. Det betyder, at den kan transporteres på et jernbanekøretøj uden at beskadige ledninger og andet vigtigt udstyr og installationer.
Efter prøveløft, som blev udført med hjælp fra kollegaerne i BMS, kunne det egentlige arbejde begynde. Det strakte sig over ni weekender og helligdage, da det skulle udføres, mens tog og passagerer kunne køre som normalt på Københavns Hovedbanegård.
Metroen i København blev udvidet med en City Circle-linje bestående af 17 stationer. Den nye linje - en cirka 15 kilometer lang underjordisk jernbane under den danske hovedstad har været i drift siden 2019.