FRA FLYVEPLADS TIL VEDVARENDE ENERGI
Engang var Zerbst navnet på en af Europas største militære flyvepladser - i dag forbindes den med vedvarende energi: Det, der i årene 1936-1991 fungerede som en central flyveplads for først det tyske og siden det sovjetiske luftvåben, er siden 2011 blevet omdannet til et center for ikke-fossile energikilder.
I 2011 blev der etableret en solenergipark i Zerbst. Tre år senere fulgte et biomethananlæg, og i efteråret 2015 kom den tredje miljøvenlige energiform til, da der indtil videre blev rejst 10 vindmøller.
Opførelsen af vindmølleparken i Zerbst mellem Hannover og Berlin er et godt eksempel på, at BMS er en international organisation: Under den første del af projektet repræsenterede BMS-teamet Danmark, Tyskland, Storbritannien, Polen og Slovakiet.
Projektet i Zerbst giver et godt billede af, hvor omfattende en BMS-opgave ofte kan være. Til at begynde med håndterede de 10 mænd fra BMS en lastbil, en læssemaskine, to hjælpekraner på 130 og 300 ton og som kernen i opgaven en Liebherr LG1750-kran med en specialdesignet, ekstra stærk 140 meter lang bom og 18 meter udligger.
I løbet af projektet tilføjede BMS en lignende kran og mandskab, da kunden ønskede at afslutte opsætningen hurtigere end oprindeligt planlagt.
I årenes løb har BMS monteret et meget stort antal vindmøller i parker over hele Europa. Opgaven i Zerbst adskiller sig dog fra de fleste, da BMS for hver vindmølle skulle installere to ståltårne oven på et betontårn. Med en navhøjde på 140 meter var det ikke en selvfølge, at det ville være muligt at arbejde hver eneste dag. I denne højde er bommen ret følsom over for vind, så det er ikke usædvanligt med udsving på et par meter, selv med relativt lave vindhastigheder på 9 m/sek. Det er helt lovligt at arbejde under sådanne forhold, men ikke altid muligt.