BRO OVER BØVLET VAND
Den del af BMS-gruppen, der hedder BMS Krangården, er praktisk talt vokset op sammen med den danske vindmølleindustri. Derfor har virksomheden over årene opsamlet en omfattende viden om og erfaring inden for såvel onshore som offshore opgaver for denne del af energisektoren. Ikke desto mindre er en af BMS Krangårdens seneste store opgaver ikke i en vindmøllepark, men i forbindelse med det omfattende Marienholm infrastrukturprojekt i Göteborg.
Göteborg har kun en ensporet bro til jernbanetrafik over Götaelven. Denne bro modtager al trafik på vej til havnen i Göteborg, så det er let at forstå, at en hvilken som helst forstyrrelse kan være til stor skade for industrien og havneaktiviteterne. En ny Marienholm-forbindelse bliver derfor bygget for at sikre robustheden i Göteborgs infrastruktur.
BMS Krangården har hjulpet med at fjerne gamle brosektioner og bringe nye på plads. Alt efter omstændighederne foregik det enten med kran, hydrauliske tårne eller blokvogne. I et tilfælde skete rigging og flytning af en 500 tons tung brosektion med hydrauliske tårne.
På et andet tidspunkt har BMS Krangården fjernet tre gamle brosektioner ved hjælp af SPMT’er – og den samme metode blev benyttet, da tre nye sektioner præfabrikeret på stedet skulle bringes på plads. Den tungeste af de tre sektioner vejede 650 tons.
SPMT er en selvkørende modulopbygget transporter med et stort antal hjul. Disse køretøjer bruges til transport af massive objekter såsom store brosektioner, olieraffineringsudstyr, maskiner og andre emner, der er for store eller tunge til lastbiler. Valget af metode er baseret på en vurdering af ikke mindst adgangsforhold, område og last.
Den første Marienholm-bro blev bygget i 1908 og var på det tidspunkt Sveriges længste jernbanebro. Denne metalbro blev i 1996 erstattet af en bro i beton – og i 2013 lagde man så grundstenen til fremtidens Marienholm-forbindelse.